Consultanţă, asistenţă şi reprezentare juridică - 0755.423.558

miercuri, 27 noiembrie 2013

Procedura prealabilă în contencios administrativ

Procedura de soluţionare a cererilor în contenciosul administrativ


Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există. [art. 7 alin. (1)].
Prevederile menţionate, sunt aplicabile şi în ipoteza în care legea specială prevede o procedură administrativ-jurisdicţională, iar partea nu a optat pentru aceasta [art. 7 alin. (2)].
Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de existenţa acestuia, în limitele termenului de 6 luni prevăzut la alin. (7) [art. 7 alin. (3)].

Nu este obligatorie procedura prealabilă:

·         în cazul acţiunilor introduse de prefect, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici;

·         în cazul cererilor celor vătămaţi prin ordonanţe sau dispoziţii din ordonanţe;

·         în cazurile prevăzute la art. 2 alin. (2), respectiv refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, după caz, faptul de a nu răspunde solicitantului în termenul legal şi la art. 4, respectiv în cazul excepţiei de nelegalitate a unui act administrativ unilateral cu caracter individual, ecepţie ridicată în faţa instanţelor judecătoreşti într-un proces aflat pe rol[art. 7 alin. (5)].

Plângerea prealabilă în cazul acţiunilor care au ca obiect contractele administrative are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile din Codul de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător [art. 7 alin. (6)]. 

În acest caz, plângerea trebuie făcută în termen de 6 luni, care va începe să curgă astfel :

             - de la data încheierii contractului, în cazul litigiilor legate de încheierea lui;

- de la data modificării contractului sau, după caz, de la data refuzului cererii de modificare
făcute de către una dintre părţi, în cazul litigiilor legate de modificarea contractului;

- de la data încălcării obligaţiilor contractuale, în cazul litigiilor legate de executarea contractului;

- de la data expirării duratei contractului sau, după caz, de la data apariţiei oricărei alte
cauze care atrage stingerea obligaţiilor contractuale, în cazul litigiilor legate de încetarea contractului;

- de la data constatării caracterului interpretabil al unei clauze contractuale, în cazul litigiilor legate de interpretarea contractului.

Plângerea prealabilă în cazul actelor administrative unilaterale se poate introduce, pentru motive temeinice, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului. Termenul de 6 luni este termen de prescripţie [art. 7 alin. (7)].
În cazul actului administrativ normativ, plângerea prealabilă poate fi formulată oricând [art. 7 alin.  (1)]





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu